Cara dan Tips Terbaik atasi Demam dan Kejang pada Bayi

image

Jika bayi anda berusia enam bulan atau lebih, ketinggian suhu badan atau berapa lama demamnya berlangsung tidak selalunya menggambarkan keadaannya yang sebenar. Intuisi anda sebagai orangtua  biasanya sama tepat dengan termometer dalam menilai situasi anak anda. Namun, menggunakan termometer dapat membantu mengenal pasti apakah bayi anda normal atau tidak.
Mengapakah bayi saya sering demam?
Bayi anda demam kerana badannya sedang melawan jangkitan. Kadang-kala tidak jelas mengapa dia demam, tetapi beberapa sebab yang biasa termasuk:
1. selesema;
2. Flu;
3. krup;
4. Infeksi tenggorok
5. Infeksi telinga;
6.  salur kencing;
7. Infeksi pernafasan seperti pneumonia dan bronkiolitis;
8. Infekdi virus yang mengakibatkan ruam seperti campak,  roseola, cacar air dan penyakit tangan, kaki dan mulut.

Mendeteksi demam
Ternyata orangtua bisa mengenali demam pada bayinya jika  mereka demam dengan hanya menyentuh atau mencium dahinya (kajian ilmiah menunjukkan metoda ini menjukkan ketrpatan sebanyak 75 peratus).

Gunakan termometer untuk mendapatkan bacaan yang lebih tepat. Jangan gunakan termometer oral (mulut) kecuali anak anda berusia tiga tahun. Jika bayi anda masih terlalu kecil untuk anda menggunakan termometer oral, bacaan suhu boleh diambil dari ketiaknya jika dia demam. Pegang hujung termometer di ketiak bayi dengan sikunya rapat ke sisi selama lebih kurang lima minit (termometer digital terbaru akan berbunyi bip apabila suhu telah diambil). Hasil suhu di ketiak akan memberikan bacaan satu atau dua darajat lebih rendah daripada bacaan internal, jadi tingkatkan bacaan yang diambil.

Termometer telinga biasanya cepat dan tepat untuk mengambil suhu anak anda tetapi harganya mahal dan memerlukan tangan yang stabil untuk mendapatkan bacaan tepat.

Anda juga boleh menggunakan pemeriksaan demam dengan me letakkan pada dahi anak anda dan walaupun sering hasilnya kurang tepat, tetapi cara ini lebih mudah digunakan pada bayi yang sedang beronta-ronta dan menangis keras
Demam pada bayi bisa dirawat di rumah bila tidak kejang, tidak demam sangat tinggi. Muntah sering atau diare sering.

Penanganan demam pda bayi

    Jika bayi anda demam dan berusia lebih daripada delapan minggu, anda boleh berikannya semacam Sanmol, tempra atau Panadol yang khusus untuk bayi, untuk menurunkan suhunya. Ikuti aturan dos pemberian dengan berhati-hati. Dosis yang tepat bagi ibuprofen (Nurofen) juga boleh diberikan. Parasetamol dan ibuprofen tidak disarankan kepada bayi di bawah usia dua bulan dan jangan berikan aspirin kepada bayi atau anak anda yang berusia di bawah 16 tahun, karena beresiki terjadi Sindrom Reye’s, penyakit yang sebenarnya jarang berlaku tetapi bisa membawa kematian.
    Pakaikan bayi anda baju kain katun yang nipis (jangan balut bayi anda untuk mengurangi demam).
    Pastikan ruangan sejuk. Jika perlu, letakkan kipas angin tetapi tidak diarahkan langsung ke bayi dan gunakan sehelai cadar atau selimutt tipis untuk menyelimutkannya.
    Berikan banyak minum ASI atau susu. Bayi kecil memerlukan lebih banyak air daripada biasa. Jika anda sudah memberikan minuman lain kepada bayi anda, berikan aur buah, sup jernih atau jus buah-buahan telah yang dicairkan.
    Coba mandian air hangat. Letakkan bayi anda dalam bak mandi yang dangkal dengan air yang suam dan gosokkan badannya, satu bahagian tubuh, dengan kain flanel atau span yang diperah sedikit. Jangan keringkan badan bayi anda; biarkan air tersejat sendiri. Ini mungkin membuatnya lebih nyaman.

Tanda bahays demam psda bayi

1. Tampilan bayi anda lebih penting daripada suhu badannya.
2. Jika  demam pada 38.9 darjah C, menyusu dengan baik, dapar berkomunikasi dan mudah ditenangkan, anda tidak perlu risau, tetapi jika suhu 38.2 darjah C, sering menangis, lemah dan tidak aktif harus segera ke dokter.

Hubungi dokter anak  jika:

1. bayi anda berkelakuan aneh;
    tiba-tiba dia menangis lebih dari biasa dan anda tidak boleh menenangkannya seperti biasa;
2. Bayi sangat lemah dan tidak mau menyusu ssma sekali

Anda perlu lebih berhati-hati dengan bayi yang lebih kecil terutamanya bayi yang di bawah tiga bulan dan dokter akan membuat pemeriksaan yang lebih lanjut pada bayi-bayi ini.

Bayi seringkali akan mudah sakit tetapi mereka juga mudah sembuh. Walau bagaimanapun, anda perlu hubungi dokter ansk anda jika bayi anda demam selama lebih daripada tiga hari.

Kejang demam bayi

1. Jika suhu anak anda meningkat secara tiba-tiba, menyebabkannya menjadi pucat, kejang, bergerak menggerenyet tidak terkawal dan mungkin tidak sedarkan diri, dia sedang mengalami serangan yang disebabkan oleh demam, yang dikenali sebagai kejang demam

2. Kejang kadang amat menakutkan apabila dilihat tetapi jarang membahayakan bayi. Walaupun ia kelihatan berpanjangan, serangan ini selalunya berterusan hanya selama kurang dari 20 detik dan jarang terjadi lebih dari dua menit. Jika serangan berlaku lebih dari empat menit, bawa segera ke dokter

3. Bila bayi anda mengalami serangan, kejang bayi anda dengan apa-apa cara sekali pun. Longgarkan sebagian pakaian yang ketat dan keluarkan semua benda dari mulutnya seperti puting atau makanan. Bayi anda tidak akan menelan lidahnya.

4. Hubungi dokter anda apabila serangan sudah reda.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s